Verslag tropenmuseum en Black Heritage tour. Matthias Twisk V4E
Wij hebben in de activiteitenweek het Tropenmuseum in Amsterdam bezocht. Wij kregen een rondleiding op de slavernij afdeling van het museum, en aan het einde van de rondleiding moesten we een kleine voordracht doen over een onderwerp wat bij de slavernij hoorde. Tijdens de Black Heritage tour voeren we door de prachtige Amsterdamse grachten, en een vrouw vertelde over wat de slavernij met Amsterdams te maken had. De tentoonstelling gaf meteen voor mij een duidelijk beeld over de slavernij en de kenmerken daar omheen. Het liet ook zien dat je nog aan bepaalde sporen in deze tijd nog steeds kan herkennen dat het met de slavernij te maken had. Een goed voorbeeld daarvan is de Zware Piet discussie. Ik kreeg met mijn groepje van drie personen, de opdracht om een kleine presentatie te geven. De vrouw die de rondleiding gaf, zei dat we het over de Zwarte Piet discussie moesten houden. We kregen de opdracht om een argument voor te geven en eentje tegen. En of je wel of niet de slavernij erin terug kon vinden. Ik moest het argument voor doen, ik zei dat de Zwarte Piet in de zelfde categorie werd gezet als de slaven. Sinterklaas is een “witte” baas die allemaal “zwarte slaven” in zijn bezit heeft. Dit was dus een perfect voorbeeld van de slavernij van vroeger. Een tegen argument is dat het een kinderfeest is en dat de Zwarte Pieten totaal niet bedoeld zijn als slaven die voor de “witte baas” moeten werken. De pieten zijn zwart geverfd maar daar kunnen ze zelf ook niet heel vee aandoen want het is een traditie die bij het Sinterklaasfeest hoort.
Tijdens de leuke tour door Amsterdam werd mij verteld dat je aan sommige huizen kon zien dat het met de slavernij van die tijd te maken had. De grote pakhuizen waren vaak van rijke slavenhandelaars. Aan bijvoorbeeld verschillende gevelversieringen kon je snel zien dat het met de slavernij te maken had, en dat daar een slavenhandelaar had gewoond. In onze geschiedenis was de slavernij een belang rijke periode. Dit heeft grotendeels ook er voor gezorgd dat iedereen gelijk is en dat je iedereen met respect moet behandelen
Eye verslag. Matthias Twisk
In de activiteit hebben we het Eye museum bezocht. Het gebouw is een prachtig futuristisch gebouw met erg abstracte vormen.
In het museum gingen we 6 verschillende korte filmpjes bekijken die te maken had met identiteit . Het eerste filmpje wat ik te zien kreeg ging over een man die ruzie met zijn moeder had en uiteindelijk het huis verliet, Hij besloot om de bus te pakken en richting zijn vriendin die op school zat, te gaan. Hij kwam zijn vrienden tegen steeds “ik ga het doen, ik ga het doen”. Toen hij uiteindelijk bij de school was aangekomen, liep hij naar het lokaal toe en vroeg zijn vriendin ten huwelijk. Het besluit om toch zijn vriendin ten huwelijk te vragen terwijl zijn moeder het afkeurt heeft met het onderwerp identiteit te maken. Hij neemt zijn eigen besluiten en kiest voor zichzelf. Het tweede en derde filmpje vond ik zelf heel apart en moeilijk te volgen. Je zag een getekende vrouw die koekjes wilde gaan kopen. Op de weg daar naartoe ontmoet tweeën man die vervolgens ook met haar meeloopt. Telkens wanneer ze mensen tegen kwamen liepen ze er doorheen en vervormde het lichaam. Het derde filmpje was ook een soort gelijk filmpje. Er werd weer gebruik gemaakt van getekende mensen. Het ging over 2 mensen die aan het dansen waren en vervolgens steeds in andere figuren/sprookjesfiguren veranderde. De lichamen van deze twee filmpjes keerde na veranderen steeds weer terug naar hun oude vorm en identiteit. Identiteit vormt zich deels door middel van wat je hebt meegemaakt. Een goed voorbeeld daarvan is waar het filmpje 4 over ging. Een verliefd trio ging op vakantie en na een gezellig avond waar ze veel alcohol hadden genuttigd vonden ze het een goed idee om van een hele hoge oude brug af te springen. De eerste persoon sprong, maar dit liep helaas niet goed af. De jongen overleed ter plekke. Een jaar later gaat het koppel weer naar de zelfde brug toe en springen allebei. Als ze uit het water komen huilen ze en denken aan de mooie herinneringen die ze met de jongen hebben meegemaakt. Het vijfde filmpje leek soort van op roodkapje. Het meisje beweerde dat een monster wat ooit in de put was gegooid terug gekeerd was. Het hele dorpje geloofde haar niet. Ze besluit zelf de put in te gaan om het te bewijzen. Ze komt ergens het monster tegen en richt haar wapen op het monster, de machtigste man uit het dorp was haar gevolgd en zag het nu ook met zijn eigen ogen. Ze bleef in haar zelf geloven en dat heeft weer te maken met identiteit. Het laatste filmpje heette; ‘I love hooligans’. Het ging over een homoseksuele man die hooligan was. Hooligan zijn was het belangrijkste in zijn leven. Maar hij moest zij homoseksualiteit geheim houden want ander werd hij uit de kern gezet en was hij daar niet meer veilig. De hooligan hield zijn identiteit geheim. De regisseur vertelde dat dit gebaseerd was op een
Inventarisatie opdracht architectuurroute (activiteitenweek) Matthias Twisk V4E
We kregen de opdracht, in de straten rondom het Amsterdams Lyceum de verschillende huizen te bestuderen en er een foto van te maken. We kwamen verschillende gebouwen tegen die de volgende stijlen hadden: De Amsterdamse School Stijl, Art Deco en Jugendstil
Art Deco was een pastiche van veel verschillende stijlen, soms tegenstrijdig, verenigd door een verlangen om modern te zijn. Het kwam uit het jaar 1920 tot ongeveer 1940.
Art deco bestaat uit veel verschillende stijl- en kunststromingen uit de eerste deel van de 20e eeuw. De details van de tijd van nu op de oude traditionele gebouwen van vroeger. Is het belangrijkste kenmerk van Art Deco. Je kan het herkennen aan geometrische figuren, veel versieringen en rijke kleuren.
Kenmerkend voor de Amsterdamse School stijl is het gebruikmaken van veel baksteen en veel verschillende versieringen in de gevels. Ook op de buitenmuren waren verschillende versiersels. De gevels bestaan grotendeels uit laddervensters. Sommige gebouwen hadden steile daken en mooie torentjes op de hoogste punten van het gebouw. Bloem- en vogelmotieven domineren in de Jugendstil stijl.
Het belangrijkste kenmerk van Jugendstil is de natuur. Bloem- en vogelmotieven domineren in de Jugendstil stijl. Nadere kenmerken zijn:, vogels, libellen, de eivorm, wolken- water- en rotspartijen, vaak gecombineerd met slanke vrouwengestalten. Lijnen die emoties uitdrukte waren vaak gebogen lijnen. Dat hoorde ook bij deze stijl. Deze vormen zijn ook te zien bij bijvoorbeeld trapleuningen, balkons en gevels. IJzer was zeer geschikt om te vervormen en daardoor kreeg je makkelijk sierlijke gebogen vormen. De combinatie van tekst een beeld was ook een goed voorbeeld van De Jugendstil .
Ik heb dezelfde resultaten als Olivia. Que de foto’s, ik werkte namelijk ook met haar samen.
10 foto’s met een van de drie stijlen erin.
FOTO1: Art Deco/Amsterdamse school door de strakke lijnen rond het portiek en het gebruik van baksteen en natuursteen. Lairessestraat
FOTO2: Art Deco/Amsterdamse school door de strakke lijnen en geometrische motieven en het gebruik van baksteen. Jan van Goyenkade
FOTO3: Art Deco/Amsterdamse school door uit de gevel stekende rand, het gebruik van natuursteen en de strakke lijnen. Hacquartstraat
FOTO4: Art Deco/Amsterdamse school door het grijze beeld op de hoek, de halve cirkel boven de deur en het gebruik van baksteen. Valeriusstraat
FOTO5: Art Deco/Amsterdamse school door de strakke lijnen rond de deur en de bakstenen. Ook een beetje Jugendstil door de sierlijke lijnen boven de deur. Van Breestraat
FOTO6: Art Deco/Amsterdamse school door het beeld op de hoek, glas-in-lood, strakke lijnen. Hacquartstraat
FOTO7: Jugendstil door de bloemen en sierlijke lijnen in het plaquette. Emmastraat
FOTO8: Jugendstil door de sierlijke lijnen in de plaquettes op de muur en de natuur-motieven. Willemsparkweg
FOTO9: Art Deco/Amsterdamse school door de glas-in-lood en de strakke lijnen boven de deur. Jacob Obrechtstraat
FOTO10: Art Deco/Amsterdamse school door glas-in-lood, baksteenversieringen, geometrische vormen en strakke lijnen. Jacob Obrechtstraat.










Maak jouw eigen website met JouwWeb